sunnuntai 24. elokuuta 2014

Matkalaukkumaniaa

Heippa!

Aika olennainen osa muuttamisessa on yleensä ne muuttotavarat. Isä ja äiti ovat auttaneet minua anteliaasti aina muutoissa, tarjoamalla auton ja kuskin sekä kantoapua muuttoihin. Nyt se ei taida ihan onnistua, joten muutan vain kahden matkalaukun turvin. Pitkää pohdintaa aiheutti sekin, että lähenkö yhden vaiko kahden laukun kanssa. Kaikkeahan saa rahalla, mutta onko aina pakko ostaa kaikkea uutena..

Joten, rajoituksena minulle on nyt kaksi matkalaukkua, yksi iso ja yksi sellainen standardikokoinen Euroopan lennoille. Tämän lisäksi lentoyhtiöni British Airways sallii jopa kaksi käsimatkatavaraa mukaan! Toisen on oltava maksimissaan tavallisen läppärilaukun kokoinen, toinen saa olla mitoiltaan cabinet-laukkua tai reppua vastaava. Sääntönä - minun tapauksessani repun - käsimatkatavaroiden painolle on se, että sen saat viedä, mitä jaksat nostaa pääsi yläpuolelle. Onneksi en ole ihan rimppakinttu!

Olen vääntänyt vaikka kuinka monta listaa siitä, mitä pitäisi pakata mukaan. Yleensä olen pakkaamisen saralla niin huolimaton, että pelkään löytäväni itseni tästä Jenna Marblesin tilanteesta:


Voitte siis kuvitella videon nähtyänne, että mikä ongelma minulle on pakata "koko omaisuuteni". Mitä ilman en siis voi elää.



Okei, ilman kaikkeahan voi elää, koska kaikkea saa kaupasta. Paitsi perheenjäseniä ja kavereita, mutta he eivät suostu matkalaukkuun menemään. Enkä kyllä ehkä haluaisikaan ketään omaan huoneeseeni kuin väliaikaisesti käymään! Iso ongelma tulevassa huoneessani tulee olemaan se, että en saa laittaa mitään seinille, jotta niiden pinta ei menisi pilalle. Ei julisteita eikä postikortteja seinälle.. Ei mitään. He, jotka tuntevat minut tai ovat koskaan vierailleet kämpässäni, tietävät, etten vain voi elää ilman kuvia ympärilläni. Tämä tulee tuottamaan vielä suurta tuskaa tämän vuoden aikana, pelkkä tyhjä valkoinen seinä ilman mitään piristettä... Tosin vuokrasopimuksessa ei kielletty kiinnittämästä mitään kaappeihin tai oveen! Valoa tunnelin päässä siis.

Vaatteet ovat aika olennainen osa, mutta tämän kohdalla minulle ovat kaikki sanoneet ettei turhaan tarvitse pakata vaatteita mukaan, koska niitä saa kaupasta ja halvemmalla kuin Suomesta. Ongelma: mitenkäs sitten minun harvinaiset ja keräily-t-paidat..? Plus miksi ostaa uutta kun halvemmalla, kuin ostamalla uusia paitoja, housuja ja hameita saan toisen matkalaukun lentokoneeseen mukaan. Se, joka ostaa koko vaatevaraston uusiksi 42,5 eurolla, mitä toisen matkalaukun hintaan menee, on aika ässä rahankäytössä.
Tietysti tämä keino toimii, jos haluaa uusia koko vaatevarastonsa. Mutta minä en saa mistään niitä vaatteita, mitä olen ostanut tai tehnyt itselleni. Toki tässäkin on sellainen järki, että nyt karsii sitten oikeasti pois kaikki ne vaatteet, joita ei oikeasti käytä. Vain ne, mitä oikeasti käyttää, lähtee siis mukaan! (Tässä välissä voin jakaa sellaisen suru-uutisen teidän kanssanne, että rakkaat "Iron Sky - Coming Race" sekä "Piano Rammstein" -paitani ovat kadonneet puolisentoista kuukautta sitten mystisesti pyykkiin mennessään. Eli ne ovat jonnekin menneet piiloon, mutta en vain onnistu löytämään niitä.)

Yksi pohdintaa aiheuttava kohta on keittiötarvikkeet. En minä voi lähteä saga-astioitani raahaamaan Englantiin, joten ne jäävät Suomeen. Yliopisto kaikeksi onneksi tarjoaa halukkaille "keittiöpaketin" ja "sänkypaketin". Keittiöpaketti maksaa £40 (n. 50€) ja siihen kuuluu ruokailuvälineet ja astiat yhdelle, muki, lasi, keittiöpyyhe, erilaisia kokkausvälineitä, tölkinavaaja, leikkuulauta, kaksi kattilaa kansineen, paistinpannu, siivilä, raastin sekä mattoveitsi ja peruskeittiöveitsi, jos on jo täyttänyt 18 vuotta (alle 18-vuotiaat eivät saa veitsiään). Että eiköhän tolla pääse alkuun.. Ja voi miettiä, paljonko menisi rahaa ostaa esimerkiksi tuo pelkkä paistinpannu, että aika hyvä tarjous!

Sänkypaketti on £25 (n. 31€) ja sen mukana tulee tyyny, peitto, aluslakana, pussilakana ja tyynyliina yhdelle ihmiselle. Ajattelin kyllä ottaa ainakin yhdet vaihtolakanat mukaan, riippuen miten laukkuun mahtuu. Tällä hetkellä pyyhkeet ovat etusijalla, jotta pääsee pesulle muuton jälkeen (en tiedä mihin asti kaupat ovat auki silloin lauantaina kun muuttaa, että kerkeääkö siinä alkaa pesemään ja kuivaamaan upouusia pyyhkeitä päästäkseen suihkuun).

Tottakai olen listannut kaikkea muutakin tärkeää, kuten yhden cosplay-asun lokakuista Lontoon conia varten, yhden kuuttipehmolelun, Toothless-pehmolelun, Taru sormusten herrasta-kirjan... Hei, nämä ovat ihan ollennaisia asioita, joita ilman ei voi elää! Mun unilelunani sängyssä on ollut tuo kirja viimeiset seitsemän vuotta, joten kai minä nukun sen kanssa myös tulevaisuudessa. Ihminenhän pärjäisi vallan hyvin ilman mitään tavaroita, (katsokaa elokuva Tavarataivas, jos haluaa nähdä, miten se onnistuu) mutta miksi minä haluaisin olla ilman kaikkia tavaroitani? Mikä pointti siinä on, ja miksi minun pitäisi todistella tavarattomuudellani jotakin muille? Ei tämä ole mulle mikään "uuden elämän alku" vaan mä elän kyllä edelleen ihan omaa elämääni, vain sillä muutoksella että pääsin opiskelemaan ja muutan minulle uuteen maahan asumaan. Siitä tulee minun kotini, joten miksi en tekisi siitä sitten kodin näköistä? Joten muutan kuuttini kanssa, koska se tekee minut iloiseksi!



Terveisin sekalaisesta huoneesta ja mielestä,
Koala Von Tukintolvana

2 kommenttia:

  1. Aina tosta videosta tulee sie mieleen :D Siun siivoamin on ihan samanlaista...

    VastaaPoista
  2. Joo, mun siivoamiseen lisäksi kuuluu että ne kaikki sarjikset pitää lukea mitkä nostaa lattialta, kaikki ne paidat pitää viikata ja purkaa ja viikata taas (ja mahdollisesti purkaa koko vaatekaappi lattialle koska senkin voi siivota) ja selata kaikki kuvat läpi, muistaa että joku juttu piti askarrella tai korjata.. Hups, mitenkäs tähän taas meni kahdeksan tuntia??

    VastaaPoista

Heippa! Jätä rohkeasti kommenttia!